تولیدکنندگان هیدروکسید سدیم در ایران

 

هیدروکسید سدیم ماده ای با خاصیت قلیایی بالاست که به دو صورت مایع و جامد تولید می‌شود. تولید هیدروکسید سدیم در ایران به طور گسترده و در نقاط مختلف کشور صورت می گیرد.

این تولیدکنندگان، با تامین مواد اولیه از پتروشیمی ها، ماده ای بسیار مهم و کاربردی برای صنایع مختلف تولید می کنند و محصولات خود را که دارای استانداردهای بین المللی هستند به خارج از کشور هم صادر می کنند.

تولیدکنندگان هیدروکسید سدیم در ایران

شرایط نگهداری سود پرک

شرایط نگهداری سود پرک

سود پرک برای نخستین بار، پیش از میلاد حضرت مسیح کشف شده و در ساخت صابون استفاده می شد. اما این ماده امروزه کاربرد بسیار گسترده تری یافته و نقش پر رنگی در صنایع مختف دارد.

سود پرک که ماده ای جامد و پولکی شکل است دارای خاصیت قلیایی بالایی است؛ همین عامل سبب ایجاد خاصیت خورندگی سود پرک شده و باید در هنگام کار با این ماده شیمیایی، اقدامات ایمنی و حفاظتی لازم انجام شود.

سود پرک با نام تجاری کاستیک سودا و نام علمی سدیم هیدروکساید (NaOH) شناخته می شود. خلوص سوز پرک، کیفیت آن را مشخص می کند و سود پرک با خلوص بالای ۹۸ درصد را می توان بهترین نوع این محصول برشمرد.

ویژگی های سود پرک  و سود سوزآور موحب می شود تا این ماده در شرایط خاصی نگهداری شود. سود پرک بسیار واکنش پذیر است و در مجاورت هوا و رطوبت، با سرعت دی اکسید کربن را جذب می کند، با این عمل، خلوص و کیفیت سود پرک به شدت کاهش می یابد و شکل ظاهری آن هم دچار تغییر شده و به صورت کلوخه در می آید.

سود پرک حلال در آب است و با حل شدن در آب، انرژی گرمایی زیادی هم تولید می کند که می تواند خطرناک باشد. لذا باید از آب دور نگه داشته شود‌.

سدیم هیدروکسید به دو صورت جامد و مایع وجود دارد که هر کدام شرایط نگهداری خاص خود را دارد. به طور خلاصه شرایط نگهداری سود پرک کاستیک را می توان به صورت زیر بیان کرد.

سود پرک باید دور از هوا و رطوبت باشد، برای این منظور، آن را در کیسه های دو جداره لمینتی یا pvc نگهداری می کنند که سر کیسه ها نیز با نخ های پلاستیکی دوخته شده است.

سود پرک باید از فلزات و سایر مواد شیمیایی دور نگهداشته شود. سود سوز آور مایع در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد منجمد می شود، لذا دمای مخازن حمل آن باید حدود ۲۵ درجه باشد.

سود پرک در برابر سود سود مایع، جذب آلودگی کمتری دارد، لذا کیفیت آن بهتر حفظ می شود. در حالت کلی نگهداری، حمل و انتقال سود پرک نسبت به سود مایع بسیار به صرفه تر و آسانتر است.

بررسی خط تولید هیدروکسید سدیم

بررسی خط تولید هیدروکسید سدیم

خط تولید هیدروکسید سدیم در شرکت سود پرک از روش های مختلفی برای تولید این ماده استفاده می کند. به طور کلی سه روش الکترولیزی در تهیه هیدروکسید سدیم وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و ایراداتی هستند.

تولید هیدروکسید سدیم با الکترولیز کلرید سدیم و با استفاده از جیوه، محصولی عاری از کلر و با خلوص بیشتری تولید می کند اما وجود حجم بالای جیوه، خطری جدی برای محیط زیست ایجاد می کند.

روش غشایی یا ممبران نیز که شکلی دیکر از الکترولیز آب نمک است، هزینه بالایی دارد؛ از این رو در کشور ما برای تولید سدیم هیدروکسید از الکترولیز آب‌نمک با استفاده از دیافراگم استفاده می شود.

در این روش از گاز کلر استفاده می شود و محصول تولید شده نیز دارای کلر است. برای رسیدن به کیفیت بهتر لازم است تا محصول تولید شده غلیظ شود تا خلوص آن افزایش یابد.